Sekretess och cookies

När du surfar på vår webbplats och gör inköp på den anförtror du oss dina personuppgifter. Vi tar vårt ansvar i denna fråga på allvar och gör vårt yttersta för att efter bästa förmåga skydda dina uppgifter.

I detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor förklarar vi så tydligt vi kan de åtgärder vi vidtar för att värna din integritet vid behandlingen av dina personuppgifter, samt de val du själv kan göra i detta avseende.

 

Innehåll

Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Vad innebär detta för mig?

Vilka alternativ har jag?

Så vad exakt ÄR personuppgifter?

Vilka av mina personuppgifter kommer att behandlas, och varför?

Hur kan mina uppgifter behandlas i marknadsföringssyfte?

På vilken rättslig grund kommer mina personuppgifter att behandlas?

Vilka parter får ta emot mina personuppgifter?

Hur länge lagras mina personuppgifter?

Var kommer mina personuppgifter att lagras?

Hur kommer mina personuppgifter att skyddas?

Vilka är mina rättigheter med avseende på mina personuppgifter?

Är detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor även tillämpligt på andra webbplatser?

Kan detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor komma att ändras?

Vem kan jag kontakta om jag har några frågor?

Slapukai

 

Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Vi är FittinQ AB (nedan kallad Lamporochljus) med säte på Smaragdweg 52, 5527 LB Hapert, Nederländerna.

Vi är den part som ansvarar för att ställa webbplatsen lamporochljus.se till ditt förfogande och för tillhörande behandling av personuppgifter.

Vad innebär detta för mig?

Vi följer tillämplig lagstiftning om data- och integritetsskydd i all vår behandling av personuppgifter. Detta innebär bl.a. följande:

  • Vi förklarar tydligt de syften för vilka vi behandlar personuppgifter. Detta gör vi exempelvis genom det här meddelandet om behandling av personuppgifter och meddelandet om kakor 
  • Vi lagrar så få personuppgifter som möjligt och behandlar, där så är möjligt, enbart de uppgifter som vi behöver för att förse dig med den tjänst du önskar köpa 
  • Vi efterfrågar uttryckligen ditt tillstånd att behandla dina personuppgifter om ditt samtycke krävs eller om vi anser detta vara lämpligt – exempelvis genom att erbjuda dig olika alternativ eller inställningar 
  • Vi vidtar säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Dessa skyldigheter åläggs även parter som behandlar personuppgifter för vår räkning 
  • Vi respekterar dina rättigheter, t.ex. rätten till att på din begäran kontrollera, rätta eller radera uppgifter

 

Vilka alternativ har jag?

För att låta dig ha kontroll över din integritet frågar vi dig huruvida du önskar låta oss behandla fler eller helst färre uppgifter om dina interaktioner med vår webbplats. Du kan själv välja rätt inställning när som helst.

Om du vill att vi efter bästa förmåga ska anpassa våra specialerbjudanden, annonser och tjänster till dina intressen, preferenser och krav kan du godkänna att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål. Detta gör det enklare för oss att hjälpa dig, precis som det är lättare för en butiksinnehavare som känner dig väl att hjälpa dig att hitta det du behöver. Om du av någon anledning inte önskar detta kan du även välja att enbart tillåta att vi behandlar de uppgifter som är strikt nödvändiga.

 

Så vad exakt ÄR personuppgifter?

Personuppgifter är alla uppgifter som säger något om vem du är och vad du gör eller har gjort. Dessa inbegriper exempelvis ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress. Även unika nummer eller markörer som går att använda för att identifiera dig, såsom kundnummer, IP-adress eller kak-ID, är personuppgifter. De kallas även pseudonymiserade personuppgifter eftersom numret eller identitetsmarkören går att betrakta som en pseudonym (”pseudonamn”). Din beställningshistorik och ditt surfbeteende på vår webbplats räknas också som personuppgifter, eftersom de går att härleda till dig som individ.

För att skydda din sekretess kan vi (delvis) exempelvis anonymisera ditt surfbeteende på vår webbplats genom att avlägsna alla uppgifter som kan identifiera dig. Om det är (praktiskt) omöjligt att utifrån uppgifterna fastslå vem uppgifterna gäller handlar det inte (längre) om en personuppgift. Om vi exempelvis endast räknar hur ofta en viss länk eller sida blir klickad på men inte sparar några uppgifter om vem som klickat (till exempel genom att inte spara någon IP-adress eller andra markörer) handlar det om anonyma uppgifter och inte personuppgifter.

 

Vilka av mina personuppgifter kommer att behandlas, och varför?

Vilka av dina personuppgifter som vi kommer att behandla och för vilka ändamål avgörs först och främst av dina inställningar, val och handlingar på vår webbplats. Nedan finns en förteckning med beskrivningar av vilken sorts personuppgifter vi måste behandla för en viss handling eller aktivitet.

Besök på vår webbplats

När du besöker vår webbplats måste vi i alla händelser behandla uppgifter som t.ex. din IP-adress. Din IP-adress är ett unikt nummer som tillhandahålls av din internetleverantör. Om vi inte behandlar din IP-adress kan vi inte visa dig den webbsida du önskar titta på.

Vi använder dessutom kakor och annan liknande teknik för att se till att webbplatsen är lätt att använda. Kakor är små filer som din webbläsare placerar på din enhet och som kan uttydas och (vid behov) redigeras av våra system. Vi använder t.ex. en kaka som sparar innehållet i din varukorg medan du surfar på vår webbplats. Vi använder även en strikt nödvändig kaka (dvs. en kaka som krävs för att webbplatsen ska fungera) för att spara dina inställningar när det gäller de syften för vilka du har givit oss tillstånd att använda kakor och annan liknande teknik. Chattfunktionen på vår webbplats möjliggörs genom en funktionskaka. Utöver kakor kan vi använda annan teknik som låter oss lagra vissa uppgifter på din enhet eller hämta vissa uppgifter från din enhet. Vi kan exempelvis använda inställningarna i din webbläsare för att identifiera din enhet och därefter lagra eller uttyda dina preferenser.

I syfte att identifiera och lösa tekniska problem och säkerhetsincidenter för vår webbserver logg över de gånger någon besöker en sida på vår webbplats. Om du inte har angett att du invänder mot att vi samlar in statistikdata får vi använda sådana loggar även för detta ändamål.

De kakor och behandlingar som inte är strikt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera men som är bra att ha för relaterade ändamål, såsom att samla in statistik, spara dina inställningar och personanpassa erbjudanden och annonser, kan du själv aktivera eller inaktivera i inställningarna.

Gör en beställning

När du gör en beställning behöver vi bl.a. följande uppgifter:

  • Din betalningsinformation, så att vi kan kontrollera huruvida du har betalat för beställningen
  • Dina kontaktuppgifter, så att vi kan skicka uppdateringar om behandlingen av din beställning
  • Ditt fullständiga namn och din fullständiga adress, så att vi kan leverera din beställning.

När du gör en beställning får du möjlighet att meddela oss att du inte vill ha specialerbjudanden eller information om produkter eller tjänster som liknar de du har köpt. Om du inte använder dig av möjligheten att välja bort detta kan vi komma att skicka mejl för att informera dig om erbjudanden som vi tror kan vara av intresse, baserat på de produkter du tidigare har köpt av oss.

Skapa ett konto

För att göra det enklare för dig att använda vår webbplats erbjuder vi möjligheten att skapa ett konto hos oss. På så vis behöver du inte ange alla dina uppgifter på nytt nästa gång du gör en beställning. Om du önskar skapa ett konto måste du, utöver den information som rör din beställning, ange ett lösenord, som vi lagrar på ett säkert sätt (se avsnittet ”Säkerhet” nedan).

Kommunicera med oss

Du kan kommunicera med oss på en mängd olika sätt, t.ex. via chatt, mejl och telefon. Vi behandlar din kommunikation med oss för att bättre kunna besvara din fråga eller hantera din förfrågan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Du kan prenumerera på våra mejl som innehåller specialerbjudanden, även om du inte gör någon beställning hos oss. Om du lämnar din mejladress till oss kan vi använda den för att skicka specialerbjudanden. Du kan när som helst avbryta prenumerationen på det sätt som anges i mejlen.

Delta i marknadsundersökningar, lämna synpunkter

Vi gör vårt yttersta för att göra våra tjänster så användarvänliga och värdefulla som möjligt för dig. Det kan hända att vi behöver din hjälp med detta, exempelvis genom att be dig delta i marknadsundersökningar, utan några förbehåll. Vi kan exempelvis fråga dig hur nöjd du är med den tjänst/de tjänster vi har tillhandahållit, och om hur sannolikt det är att du skulle rekommendera oss till andra (net promoter score, NPS). Det är helt upp till dig om du vill delta i sådana marknadsundersökningar. Dina åsikter eller synpunkter kommer inte att delas med andra.

Dela foton på sociala medier med hashtaggen #jalamporochljusse

Du kan dela foton av stämningsfull belysning i ditt hem med oss genom att använda hashtaggen #jalamporochljusse. Se vilka krav dina foton måste uppfylla här.

 

Hur kan mina uppgifter behandlas i marknadsföringssyfte?

Marknadsföringskakor och liknande tekniker

Om du väljer att ge ditt samtycke till marknadsföringskakor och liknande uppgiftsbehandling får våra marknadsföringspartner behandla dina interaktioner med vår webbplats och kombinera dessa uppgifter med dina interaktioner med andra webbplatser där de är aktiva och där du har gett ditt samtycke. De kan använda den information som erhållits på detta sätt för att göra antaganden om dina eventuella önskemål och preferenser. Dessa antaganden kan sedan användas för att avgöra vilka specialerbjudanden och annonser som skulle vara mest intressanta för dig.

Beroende på den typ av marknadsföringsstrategi som används, och som emellanåt kan komma att ändras, kan vi definiera ”målgrupper” eller ”segment” av grupper av personer som har vissa gemensamma egenskaper eller som agerar på liknande sätt och som vi, av denna anledning, oftare eller mer sällan skulle vilja visa våra annonser. Eftersom vi kan följa huruvida människor gör beställningar efter att ha sett en viss annons kan vi få en inblick i hur pass effektiva våra annonskampanjer är.

Webbplatser och tjänster som visar våra annonser eller andra annonsörers annonser (t.ex. den nyhetssajt du föredrar) med hjälp av marknadsföringskakor eller annan liknande teknik använder sig ofta av automatiserade system som låter annonsörer bjuda en viss summa pengar för att visa en annons. Den annons du kommer att få se är den som vid denna tidpunkt fick det högsta budet, eftersom förväntningen är att detta är den produkt eller tjänst som bäst överensstämmer med dina intressen och behov. Det förväntas trots allt att annonsen kommer att göra det mer sannolikt att du kommer att vilja köpa denna produkt eller tjänst. Eftersom vi också är annonsörer kan vi också använda sådana tjänster för att visa dig de specialerbjudanden och annonser som vi hoppas ska vara mest intressanta för dig.

Det är väldigt viktigt att du är medveten om att det finns många faktorer som avgör vilken annons du kommer att få se, och var den kommer att visas. Dina interaktioner på vår webbplats, och huruvida du ger ditt samtycke till att vi använder marknadsföringskakor och behandlar dina personuppgifter, kan vara en av de faktorer som avgör detta, men de är i många fall inte utslagsgivande.

Vi kan även efter bästa förmåga använda marknadsföringskakor för att anpassa innehållet på vår webbplats till dina preferenser.

För att värna om din integritet lämnar vi inte ut ditt namn till våra marknadsföringspartner. Dina surfvanor är kopplade till ett pseudonymiserat nummer (kak-id eller användar-id) som våra marknadsföringspartner i allmänhet inte kan spåra tillbaka till din faktiska identitet.

Längre ned i denna sekretessförklaring hittar du en lista över de kakor och leverantörer som vi kan komma att använda, per kategori, och som du kan ge ditt samtycke till.

Google Customer Match

Om du ger ditt samtycke till marknadsföringskakor och uppgiftsbehandling kan vi också använda Google Customer Match. Med hjälp av denna Google-tjänst försöker vi visa så relevanta och intressanta annonser som möjligt för människor som någon gång har handlat från oss, så länge de är inloggade i Google. I praktiken går det till ungefär på följande sätt.

Om du exempelvis har köpt något från oss under de gångna 30 dagarna (eller någon annan period) försöker vi se till att du under en tid inte längre ser annonser för exakt samma produkt, eftersom du redan har köpt den. Om det handlar om produkter som du beställer ofta från oss kan situationen vara en annan. Utifrån dina upprepade köp kan vi se att du regelbundet behöver samma produkt. När det gäller exempelvis LED-lampor kan vi uppskatta att du kanske behöver fler eller regelbundet kommer vilja köpa samma eller liknande produkter. Vi vet även att vissa av våra produkter passar bra ihop med andra. Exempelvis belysning till vardagsrummet och köket i samma stil. Om du har köpt något som vi tror passar bra ihop med en annan produkt kan vi försöka se till att du får se annonser för sådana matchande produkter.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte är så att medarbetarna manuellt kontrollerar alla dina inköp. Vi använder oss av Google Customer Match för att automatisera processen och därmed också skydda din sekretess i så hög grad som möjligt. Tekniskt fungerar det på följande sätt.

E-postadressen som du har använt för att lägga en beställning på vår webbplats (och möjligen även vissa andra uppgifter som du har fyllt i, till exempel ditt telefonnummer) bearbetar vi till en ”hash” (en lång rad uppgifter som genereras av en algoritm). Därefter överlämnar vi denna hash till Google, som med samma algoritm har skapat hashar av sina användares e-postadresser (och möjligen vissa tillhörande uppgifter, såsom telefonnummer). Om du har ett Google-konto där du har använt samma e-postadress som när du beställde från oss kommer Google känna igen hashen. Användningen av hashar är ett slags pseudonymisering, vilket i den allmänna dataskyddsförordningen och andra gällande sekretesskyddslagar erkänns som en viktig teknik för sekretesskydd.

Så länge du är inloggad på ditt Google-konto kan Google ta hänsyn till de inställningar som vi har registrerat i Googles annonstjänst för att visa dig så relevanta annonser som möjligt. Även här gäller att våra inställningar inte är de enda faktorer som Google väger in för att bestämma vilka annonser du får se i Googles egna tjänster och på webbsidor eller i appar som tillhandahåller annonsutrymme från eller via Google. Om du inte ger oss samtycke till att använda marknadsföringskakor och liknande tekniker så sker inte den ovan beskrivna bearbetningen för Google Customer Match.

I ditt Google-konto kan du även välja om du vill att annonser i Google-tjänster ska anpassas efter din sök- och klickhistorik eller inte. Den senaste länk vi har för detta ändamål är: https://adssettings.google.com.

Google Enhanced Conversions

En annan tjänst som används om du ger oss samtycke till marknadsföringskakor och liknande uppgiftsbehandling är Google Enhanced Conversions. Syftet med denna tjänst är att bättre kunna mäta hur effektiva de annonser som vi visar via Google är. Om du efter att ha sett en annons gör något som överensstämmer med annonsens mål kallas det för en ”konvertering”. Vanligtvis sker det i form av ett köp men det kan också vara något annat, såsom att registrera sig för ett nyhetsbrev. Utmaningen här är att så exakt som möjligt mäta hur effektiv annonsen har varit och därmed samtidigt skydda din sekretess så långt som möjligt.

Google Enhanced Conversions hjälper till på ett sätt som i viss mån liknar processen för Customer Match. Även här skapar vi vid tidpunkten för en ”konvertering” (oftast ett köp) en hash av din e-postadress (och eventuellt vissa andra uppgifter som du har fyllt i, såsom ditt telefonnummer) som vi skickar till Google. Google kontrollerar sedan om denna hash överensstämmer med en av de hashar de själva har skapat av de e-postadresser, telefonnummer och liknande uppgifter som finns i deras eget kundregister. Om du var inloggad på ditt Google-konto när du såg en annons från oss går det att med hjälp av hashen kontrollera hur lång tid det gick mellan köpet (eller annan konvertering) och den tidpunkt då annonsen visades och utifrån det avgöra hur troligt det är att annonsen var effektiv.

Marknadsföring via mejl

Om du prenumererar på vårt nyhetsbrev kommer du varje vecka att få mejl av oss med specialerbjudanden och information, som vi försöker göra så intressanta som möjligt för dig. Dessa mejl utnyttjar teknik som låter oss se huruvida du öppnar våra meddelanden och vilka länkar i mejlet som du faktiskt klickar på. Vi analyserar denna information för att fastställa huruvida det är många som läser våra mejl.

 

På vilken rättslig grund kommer mina personuppgifter att behandlas?

I den främsta lagen om integritetsskydd som är tillämplig inom hela EU, den allmänna dataskyddsförordningen, föreskrivs att behandling av personuppgifter alltid måste grundas på någon av de rättsliga grunder som specificeras utförligt i förordningen. Vi behandlar personuppgifter på följande rättsliga grunder:

  • Samtycke.  Om du har givit ditt informerade samtycke har vi rätt att på denna grund behandla dina personuppgifter. Detta gäller exempelvis för följande:
    • Vi använder kakor eller annan liknande teknik i marknadsföringssyfte
    • Du prenumererar på vårt nyhetsbrev (innan du har gjort någon beställning)
  • Avtal. Om dina personuppgifter måste behandlas för att vi ska kunna följa ett ingånget avtal eller upprätta ett avtal med dig har vi rätt att på denna grund behandla dina personuppgifter. Detta gäller exempelvis för följande: 
    • Du går in på sidor på vår webbplats
    • Vi behandlar din beställning.
  • Rättslig skyldighet. Om dina personuppgifter måste behandlas för att vi ska kunna uppfylla en rättslig skyldighet har vi rätt att på denna grund behandla dina personuppgifter. Detta gäller exempelvis för följande:
    • Vi för register över våra affärer med våra kunder för att uppfylla våra skyldigheter enligt den nederländska skatte- och tullmyndigheten (Belastingdienst).
    • Vi överlämnar våra register på begäran av behöriga myndigheter, t.ex. polisen eller ett tillsynsorgan.
  • Legitima intressen. Om våra intressen, eller tredje parts intressen, som rör behandling av dina personuppgifter åsidosätter ditt intresse av att de inte ska behandlas, har vi rätt att på denna grund behandla dina personuppgifter. Detta gäller exempelvis för följande:
    • Vi skyddar vår webbplats och avvärjer attacker, inbegripet distribuerade överbelastningsattacker
    • Vi skickar mejl till dig om produkter som liknar den/de du redan köpt av oss, såvida du inte har meddelat att du inte vill ha sådana mejl.

 

Vilka parter får ta emot mina personuppgifter?

  • För att kunna tillhandahålla vår webbplats och våra tjänster åt dig använder vi oss av tjänster som tillhandahålls av diverse andra parter. Vissa av de parter vi anlitar måste själva behandla dina personuppgifter. Detta gäller exempelvis budfirmor som t.ex. UPS, som behöver din adress för att kunna leverera din beställning.

    Om detta krävs för att vi ska kunna tillhandahålla den tjänst du begär kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till följande kategorier av parter:

  • Budfirmor
  • Betaltjänstleverantörer
    • Om du väljer att betala i efterhand när du har gjort ett inköp kommer informationen om din beställning att överlämnas till Klarna, en betaltjänstleverantör. Klarna behandlar, i egenskap av personuppgiftsansvarig, dina personuppgifter i enlighet med Klarnas egen integritetspolicy och kan komma att anlita inkassobyråer och kreditupplysningsföretag för att minimera risken att det totala beloppet för köpet inte betalas
  • Plattformar för recensioner av onlinebutiker
  • Värdtjänstleverantörer
  • Leverantörer av innehållsleveransnätverk
  • Webbplatsutvecklare
  • Leverantörer av plattformar för kundvårdssystem
  • Leverantörer av vissa funktioner på vår webbplats, t.ex. chattfunktionen
  • Leverantörer av kakor och annan liknande teknik på vår webbplats, inbegripet kakor som våra (externa) marknadsföringspartner placerar ut om du har givit ditt samtycke till detta.

 

Du kan känna dig trygg i att vi inte kommer att sälja dina uppgifter till dessa tjänsteleverantörer, eller för den delen till någon annan part. Vi ingår avtal med tjänsteleverantörer som t.ex. ovannämnda parter där vi fastställer vad de får och inte får göra med dina uppgifter.

Utöver detta kommer lempairsviesa inte att lämna över de uppgifter du lämnat till tredje part om du inte givit ditt samtycke till detta, såvida detta inte är absolut nödvändigt eller såvida vi inte är skyldiga enligt lag att göra detta – exempelvis i händelse av att polisen uppmanar oss att lämna ut information i samband med en bedrägeriutredning. I dessa fall har lempairsviesa en rättslig skyldighet att lämna ut den begärda informationen.

 

Hur länge lagras mina personuppgifter?

Loggar

I allmänhet lagras loggarna på vår webbserver inte längre än tre (3) månader. Loggar som rör (potentiella) tekniska problem eller säkerhetsincidenter kan lagras till dess att vi anser att problemet eller incidenten är löst.

Kakor och liknande uppgifter

Lagringsperioden för kakor och liknande uppgifter finns på den sida där du ställer in dina preferenser för vilken typ av kakor och vilken behandling av personuppgifter du önskar godkänna.

Beställningar

När du gör en beställning på vår webbplats kommer lempairsviesa att lagra dina personuppgifter i fem år fr.o.m. datumet då du gjorde din senaste beställning, eller längre om vi har en rättslig skyldighet att lagra uppgifterna längre, t.ex. uppgifter som ska granskas av den nederländska skatte- och tullmyndigheten (Belastingdienst).

Ditt konto

All information som sparats på ditt konto, däribland ditt namn, din adress, dina kontaktuppgifter och en fullständig överblick över dina beställningar, kommer att raderas fem år efter att du senast loggade in.

Kommunicera med oss

Om du kontaktar oss via ett kontaktformulär, mejl, Facebook, Twitter, WhatsApp eller ett chattmeddelande, kommer lempairsviesa att lagra dina personuppgifter så länge vi behöver dem för att hantera din fråga eller förfrågan. Vi kommer att radera kommunikationen när vi försäkrat oss tillräckligt om att din förfrågan har hanterats eller din fråga besvarats korrekt och i sin helhet, eller så snart den begränsningsperiod som specificeras i ett eventuellt gällande avtal har löpt ut.

När du kommenterar på ett blogginlägg eller publicerar en recension på vår webbplats kommer din kommentar att publiceras och dina personuppgifter kommer att lagras till dess att du raderar kommentaren eller recensionen.

Foton du har delat med #jalamporochljusse

Om du har samtyckt till att vi använder ditt foto genom att du postar det med hashtaggen #jalamporochljusse har vi rätt att fortsätta att använda ditt foto till dess att du drar tillbaka ditt samtycke. Läs gällande villkor här.

 

Var kommer mina personuppgifter att lagras?

Vi sparar i möjligaste mån dina uppgifter inom Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), som består av EU:s medlemsstater samt Norge, Island och Lichtenstein. Datorerna (servrarna) som via internet tillgängliggör vår webbplats finns inom EU. Även de företag äger dessa servrar är baserade inom EU. Det kan vara så att dessa företag utgör en del av en multinationell företagskoncern och att huvudkontoret och de övriga filialerna ligger utanför EES. Den part som är etablerad inom EU, och som vi har en överenskommelse med, är då fortsatt förpliktigad att se till att dina personuppgifter endast överförs till länder utanför EES om de kan skyddas på ett likvärdigt sätt som inom EES.

Dina kunduppgifter, såsom vad du har köpt från oss och när, ditt namn, din adress och dina kontaktuppgifter, behandlar vi med hjälp av Salesforce, en global marknadsledare inom detta område. Till dess vi kan se till att Salesforce enbart behandlar alla kunduppgifter inom EU kan dina kunduppgifter (eller vissa av dem) komma att sparas hos Salesforce i USA. Salesforce har själv certifierat sig enligt EU-US Data Privacy Framework (se även nedan), som EU och USA tillsammans har antagit för att skydda personuppgifter vid internationell utväxling mellan EU och USA. Därutöver har Salesforce fastslagit bindande företagsbestämmelser (binding corporate rules) för att skydda dina uppgifter inom Salesforce världsomfattande företagskoncern. Dessa bestämmelser kontrolleras och godkänns av europeiska dataskyddsmyndigheter. Vidare har Salesforce införlivat EU:s standardavtalsklausuler (SCC) i överenskommelsen och som är tillämpliga på Salesforces tjänster, för att skydda dina personuppgifter.

Flera av våra marknadsföringspartner är (endast) baserade i USA. Om du ger samtycke till användningen av marknadsföringskakor och liknande uppgiftsbehandling samtycker du även till att nödvändiga personuppgifter överförs till våra marknadsföringspartner i USA. Framför allt gäller det uppgifter som kak-ID och tillhörande information om ditt sök- och klickbeteende online. Även bland de företag som hjälper oss att samla in statistik och analysera hur vår webbplats används är det flera som är baserade i USA. Vi vill ge dig så mycket information som möjligt om överföringen av personuppgifter till USA så att du kan fatta ett välgrundat beslut.

Sedan juli 2023 finns det återigen gällande bestämmelser om överföring av personuppgifter från Europeiska unionen (EU) till företag i USA som har fullgjort en självcertifiering. Bestämmelserna heter EU-US Data Privacy Framework. Självcertifieringen består kort sammanfattat av att företag i USA förklarar att de följer bestämmelserna, som består av olika förpliktelser och krav som är jämförbara med de regler som företag i EU är bundna av för att skydda dina personuppgifter. Federal Trade Commission (FTC) i USA har tillsyn över att de amerikanska företagen efterlever sina löften angående detta.

Under de gångna åren har ett antal rättsliga förfaranden behandlats av EU-domstolen där de gällande bestämmelserna för överföring av personuppgifter från EU till USA har ifrågasatts. Hittills har EU-domstolen två gånger fastställt att de dittills gällande bestämmelserna gav ett ofullständigt skydd av personuppgifter för människor inom EU. Det finns en risk att det kommer hända även med de nu gällande bestämmelserna. I sådana fall kommer vi att upphöra med överföringen eller på annat sätt se till att dina personuppgifter får ett fullgott skydd i USA.

Olika åtgärder som vi och våra partner utför som standard för att skydda din sekretess så väl som möjligt, såsom att skärma av (en del av) din IP-adress, hashing och pseudonymisering, hjälper också till att i möjligaste mån minska risken för att internationell överföring av personuppgifter innebär negativa konsekvenser för dig. Om du inte samtycker till kakor och uppgiftsbehandling i marknadsföringssyfte och heller inte till statistik så undviker du att dina personuppgifter överförs till USA för detta syfte.

 

Hur kommer mina personuppgifter att skyddas?

Vi kommer att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från förlust och olaglig behandling (t.ex. om obehörig part granskar uppgifterna).

Lempairsviesa kommer bl.a. att vidta följande säkerhetsåtgärder:

  • Åtkomsten till människors personuppgifter begränsas med hjälp av användarnamn och lösenord
  • Istället för siffrorna i ditt lösenord kommer vi enbart att lagra en blandning av bokstäver och siffror (en s.k. ”hash”) som en algoritm härleder från ditt lösenord i syfte att förhindra att andra kan läsa ditt lösenord. Tack vare denna åtgärd kan inte ens våra egna anställda läsa dina lösenord
  • Vi använder säkra förbindelser (HTTPS, SSL/TLS) som skyddar alla uppgifter som utbyts mellan dig själv och vår webbplats när du anger dina personuppgifter
  • Vi för logg över alla begäranden att granska personuppgifter.

 

Vilka är mina rättigheter med avseende på mina personuppgifter?

Du har följande rättigheter med avseende på dina personuppgifter:

  • Du kan lämna in en begäran om kontroll av de uppgifter om dig som vi har behandlat.
  • Du kan ansöka om en översikt, i ett vanligt format, över de uppgifter om dig som vi har behandlat.
  • Du kan lämna in en begäran om att uppgifterna ska rättas eller raderas om de är felaktiga, irrelevanta eller inte längre relevanta.

Kontakta oss gärna om du önskar utöva dessa rättigheter. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ned i detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor.

Kontakta oss gärna om du har några klagomål på hur vi behandlar dina uppgifter. Du har även rätt att anföra ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet, den nederländska dataskyddsmyndigheten (Autoriteit Persoonsgegevens).

 

Är detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor även tillämpligt på andra webbplatser?

Denna sekretessförklaring omfattar inte webbplatser från tredje part som är förbunden med vår webbutik via länkar. Lamporochljus kan inte garantera att dessa tredje parter hanterar dina personuppgifter på ett tillförlitligt och tryggt sätt. Vi rekommenderar att du läser sekretessförklaringen för dessa webbplatser innan du använder dig av dem.

 

Kan detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor komma att ändras?

Lempairsviesa förbehåller sig rätten att vid behov ändra detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor. Vi rekommenderar att du med jämna mellanrum läser detta meddelande om behandling av personuppgifter för att hålla dig ajour med eventuella ändringar.

Detta meddelande om behandling av personuppgifter och meddelande om kakor ändrades senast den 28 april 2022.

 

Vem kan jag kontakta om jag har några frågor?

Kontakta oss gärna om du har några frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi hjälper gärna till.

 

Slapukai